Saturday 15 December 2012

Filled Under:

[14 Foto] Penumpang Pesawat Sukhoi BerPesta Bir Sebelum Tragedi.Benarkah?

Pesawat nahas Sukhoi Superjet100 dinaiki para pramugari cantik. 

Mereka sempat merakam foto sebelum take off dan selama dalam penerbangan. Pose mereka terlihat dalam gaya khas pramugari yang manis dan penuh senyuman. Berikut foto-foto pramugari yang tersebar di berbagai media internet.








Nampak jelas semuanya gembira sebelum menaiki pesawat





Dikatakan juga penumpang pesawat meminum bir sebelum pesawat terhempas


Tanpa bermaksud lain apalagi menyinggung perasaan keluarga mangsa(sekadar mengambil pengajaran foto tersebut menampilkan pelayanan yang diberikan para pramugari cantik ketika memberikan minuman bir pada para penumpang.

Jadikanlah pelajaran untuk kita bahwasanya janganlah kita bermaksiat kepada Allah ketika kita dalam perjalanan atau bermusafir. Kerana kita tidak tahu apakah perjalanan kita ini adalah perjalanan kita yang terakhir di muka bumi.

sumber: leotumpas

Benarkah?...Hanya Allah yang tahu

Dan ini adalah berita terkini tentang tragedi tersebut;


Ketua juruterbang awam Sukhoi, Alexander Yablonstev (kiri) dan juruterbang pembantu Alexander Kochetkov (kanan) bergambar bersama pramugari di sebuah lapangan terbang di Jakarta, kelmarin. - REUTERS

JAKARTA 10 Mei - Sebanyak 47 mayat mangsa nahas pesawat Sukhoi Superjet 100 yang dilaporkan hilang, semalam ditemui petang ini.

Jurucakap Agensi Penyelamat Nasional (Basarnas), Gagah Prakoso berkata, pasukan penyelamat tiba di lokasi kejadian sekitar lereng Gunung Salak petang ini dan menemui bangkai pesawat dan juga mangsa nahas.

"Kesemua mayat tersebut terpaksa diangkut keluar melalui udara esok (Jumaat) memandangkan proses pemindahan agak sulit," jelas Gagah.

Pesawat buatan Rusia itu ditemui di ketinggian 5,400 kaki di daerah Gunung Salak, Bogor, Jawa Barat



Gambar dikeluarkan Tentera Udara Indonesia merakamkan lokasi pesawat Sukhoi Superjet 100 (gambar kecil) terhempas di cerun Gunung Salak di wilayah Jawa Barat, semalam. - AFP

JAKARTA 10 Mei - Seramai 11 daripada 14 pramugari Sky Air yang sempat merakamkan foto bersama di hadapan pesawat Sukhoi Superjet 100 dilaporkan antara anak kapal yang menyertai penerbangan sulung pesawat itu di Indonesia sebelum terhempas di Gunung Salak.

Kesemua 11 pramugari itu ialah Ade Arisanty, Rossy Witham, Nur Limawati, Susana Pamella Rompas, Dewi Mutiara Intan Permata, Maria Marcella Dayu Larita, Heni Steffany, Aditya Recodianty, Rahmani Susanti, Anggraini Fitria Swesty S, dan Maysaroh.

Ogos lalu, PT Sky Aviation menandatangani pembelian 12 pesawat Sukhoi Superjet 100.

Setahun sebelumnya, Kartika Airline melakukan hal serupa untuk membeli 30 pesawat tersebut.





75 comments:

  1. "Jadikanlah pelajaran untuk kita bahwasanya janganlah kita bermaksiat kepada Allah ketika kita dalam perjalanan atau bermusafir. Kerana kita tidak tahu apakah perjalanan kita ini adalah perjalanan kita yang terakhir di muka bumi."
    betul tu..
    kesian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul... setuju...

      Delete
    2. sye pon stuju yang awak stuju

      Delete
  2. Hish...org dh mati pun nk diaibkan...truk la pmikiran korang semua...

    ReplyDelete
  3. ni la org budu..sngaja mw cri pasal...org dah mati2 la..jgn la kaitkan dgn ketuhan kmu 2...mcm ja smua smpurna...pengajaran pa...kta bkn tw bla kia mati pun...yg komen ni pun satu hal...pkiran kolot...ptt la ngara ssh mw maju...ada rakyat pkiran monyet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sempurna pon agama kiteorang..ade msalah???

      Delete
    2. jangan ingat agama korang sempurna sgnt buat malu je

      Delete
    3. Memang ada masalah pun.... Agama sempurna tapi umat nya yg memandai dan tak sempurna.... Kan jadi semakin buduh macam tu. Tak matang2... Org yg dah mati pun nak diaibkan lagi. Sepatutnya korang tu sedekahkan la al-fatihah kepada dier org tu. Terlampau kolot macam tu la jadi nya.. Memandai sangat sampai tak sedar diri sendiri.

      Delete
    4. saya setuju.......... binatang pn tda mengaibkn sesama mereka klau sdh mati....... manusia saja buat mcm tu, org sdh mati msih nak aibkn........ maksudnya sesiapa yg buat mcm tu, sikapnya lebih teruk drpd BINATANG!......

      sekian terima kasih.

      Delete
    5. saya setuju.......... binatang pn tda mengaibkn sesama mereka klau sdh mati....... manusia saja buat mcm tu, org sdh mati msih nak aibkn........ maksudnya sesiapa yg buat mcm tu, sikapnya lebih teruk drpd BINATANG!......

      sekian terima kasih.

      Delete
  4. jgn bermaksiat KETIKA dlm perjlnan sj??? bila2 pn xb0le sbnrnya..huhu..mmg mgaibkn 0rg yg da xda,but s0meh0w beri ksedaran jgk pd yg mc ada ne..jdkn pgajaran..

    ReplyDelete
  5. Yang Baik jadikan teladan,yg buruk jadikan sempadan,utk ingatan diri sendiri,pasang niat yg baik sebelum memulakan apa2 perjalanan,apatah lagi perjalanan ke tempat kerja sehari-hari utk mencari rezeki yg halal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. etuju dgn saudari junaidah!

      Delete
  6. 2 bkn sparkling ke??

    ReplyDelete
  7. itu bukan beer la... itu adalah jus buah2an berkarbonat tanpa alkohol atau di sebut "campagne" la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. That is so true..looks like the admin didn't know the differences between beer and campagne..am i right??..


      Delete
    2. Champagne itu beralkohol, ni air sparkling water sbb tgk cawan ngan botol pon lain..... beer cwn die lain....

      Delete
  8. Pada pendapat saya, berita dan gambar yang terkandung di dalamnya bertujuan memberikan pengajaran, bukan untuk mengaibkan. Sebab ada juga mereka yang kat luar sana yang belum tahu berita ini (mungkin saudara jauh mereka). Kenapa ada yang sensitif ? Kita memang tak tahu bila kita akan mati, sebab tu kita perlu beringat dan mengingatkan saudara sesama Islam. Wallahualam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba yg dalama gambar itu adik kamu, apa perasaan kamu. Kalau belum pasti jgn sebarkan melainkan yg baik baik kerana merka sudah pergi,

      Delete
  9. mcaman gmbar ni ade?..maknenye cangih kamera yg menangkap gbr ni sbab pesawat sudah terhempas..*hanya bertanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin mereka sndiri yg upload di fb di awal perjalanan..

      Delete
  10. Beer ngn barbican pon x bole bezakn ke ? Memndai je buat cite..

    ReplyDelete
  11. Itu bukan beer.. Itu sparkling or barbican.. Itu pon x bole nk bezakn ke ? Memandai buat cite..

    ReplyDelete
  12. kolot....minum pon maksiat juga ke? kalo berzina bru mksiat..x nmpak pun dorg but projek kat situ...buta ke apa. Nak nampak alim sangt la kot...Bodoh!!! Unta padang pasir pun x sebodoh orng yng komen menyatakan orang itu buat maksit....Puih..terlebih ilmu ke apa....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ape ke bangang kau ni..maksiat tu tak semestinye berzina...kau tenung makwe kau dgn bernafsu pun dah masuk kategori maksiat..maksiat ni subjektif la..bkn berzina je, bnyk lagi ..ckp org bodoh tp last2 ludah ke langit..jatuh kat muka sendiri..kesian..

      Delete
    2. Brandon lee..saya tak tau awk ni islam atau x..komen sy ni takde kaitan dgn gamber dia ats..cuma nak bgtau, mak siat dalm tafsiran Islam tu luas..Bukan bermaksud berzina sahaja itu maksiat..kemaksiatan adalah meninggalkan segala perintah dan mengerjakan segala larangannya atau meninggalkan apa yang diwajibkan dan difardukan dalam kitabnya dan sunnah rasulnya serta mengerjakan apa yang dilarang ALLAH dan rasulullah S.A.W sama ada dari segi perbuatan atau perkataan, yang zahir atau batin. itulah maksudnya..sekadar kongsi pengetahuan sahaja..Terima kasih..

      Delete
    3. bila orang xcukup ilmu bercakap,ni la jadinye.sblm cakap tu pk dulu,jgnla nk bodoh2kan org lain.kan da terbodohkan diri sndri.

      Delete
    4. nmpk sgt benak...maksiat = berzina...bodoh pnya bdk

      Delete
    5. kasihan sungguh bila ilmu agama sngt cetek. maksiat itu bkn sekadar berzina. MasyaAllah. malah membodoh2kan org lain. tidak sedar kah bahawa diri kamu sdg diperbodohkan oleh diri sndiri?? pergilah dalami ajaran agama islam barulah komen.

      Delete
    6. Memg bengap pun ......maksiat pun x taw...lpas tu nk bodoh2kn org....sdangkn diri sndiri ygbodoh....hukum agama dpermain2an.....

      Delete
  13. Final destination 5

    ReplyDelete
  14. APe Jadi slpas Kes TU Yer.kaalu Ader Yg Selamat. Mana Dorang tuk ceritakan häl Yg sebenarnyer.

    ReplyDelete
  15. Bodoh orang yang komen salah tafsir. Org nak bg pengajaran! Kau yang pikiran kolot! BODOH!Post ni utk teladan. Kau yang rase post ni sbagai aib, boleh blah lah! cuba pikir positif pasal post ni! sekurang-kurang nye dpt iktibar! Kau yg pikiran kolot tu, dpt ape? Manusia manusia -.-

    ReplyDelete
  16. well,xpe la beer ke pape ke, yg pntg ingat ALLAH. jgn lah kita mengutuk seseorg andai kita tidak mahu menerima teguran.sekadar teguran.



    sama2 lah kita ingat Tuhan Yang Maha Esa.
    ajal maut hanya dari Yang ESA.

    ReplyDelete
  17. Jadikan saru pengajaran..yg pergi biarla pergi yg hidup mesti diteruskan...

    ReplyDelete
  18. Utk pengetahuan admin..sedar x bahawa setiap pramugari yg ditayangkan gambar ini sedang tersiksa di azab di dalam kubur..kerana apa?kerana anda telah share kan gambar ini utk menjadi tatapan org yg bukan muhrimnya..Ternyata gambar ini mengaibkan si mati..SubhanaAllah..jgn la menambahkan lagi dosa2 yg berpanjangan..setiap mata melihat..bergandalah dosa..bukan kepada si mati sahaja, bahkan kepada si penyebar juga..biar lah hanya cerita buat teladan..biar hati terbina sempadan..

    ReplyDelete
  19. ada sapa2 perasan tak napa mata peramugari tu merah ye

    ReplyDelete
  20. bir ke sparkling???

    ReplyDelete
  21. sesungguh nya hanya DIA yg mengetahui setiap kejadian yg berlaku...
    xsalah ingat mengingati sesama manusia....

    ReplyDelete
  22. ah pelik la..org dah pergi biarknlh roh diaorg amn..sebaik2nya berdoalah spya roh mereka amn..ajal dan maut dtgn tuhan jgn nak mengadili org kerna kamu juga akn diadili apabila kamu mati nanti...adalh lebih baik kamu mempersiapkn diri kamu ...xpayah nak buat cerita dan mengaibkn lagi org yang dah xada...yang pergi tetap pergi kita yg msh hidup nie sebaik2nya cuba memperbaiki diri sendiri...xada manusia yang sempurna...

    ReplyDelete
  23. apa pun bagi mangsa yg b.agama islam kita sama2 kita
    sedekahkan Al~fatihah dan doa agar mereka diampuni
    segala dosa2 lampau dan mendapat syafaat junjungan kita
    nabi muhammad s.a.w disana nanti dari kita menilai dan
    menghukum mengikut andaian2 masing2 yg xpastinya..
    Akan tiba janjiNya pada kita nanti... mudahan kita mati
    dalam keaadaan yg d.redhai.. dan mendapat keampunanNya..
    Al~fatihah

    ReplyDelete
  24. Skdar ambk pgajaran n utuk nsihat diri.

    ReplyDelete
  25. jangan lah kita minum bir dalam pesawat

    ReplyDelete
  26. jgn bsangka buruk..ingatan utk dr masing2 je..x pyh nk slh kan agama sp2..mati itu ktentuan yg pasti..cuma ingat buat baik slagi ada ksempatan utk berbuat demikian..

    ReplyDelete
  27. Aku tgk air tu mcm air bikarbonat buah. Jgn buat cerita bukan2. Tambah dosa je. Dah ajal mereka, tuhan dah tetapkan.

    ReplyDelete
  28. beer ngn sparkling pun takdapat dibezakan..nak aibkan orang pulak..

    ReplyDelete
  29. kpda yg suka mnum bir tu bwa2la btobat

    ReplyDelete
  30. tak cantik pun..hehe naik tujuan utk sampai ke destinasi.kalo niat nak berseronok2 bermaksiat silap hari bulan terhempas gak ni..huhu.

    ReplyDelete
  31. chivas regal tu..hahaha

    ReplyDelete
  32. apa yg mnyebabkan kapal terbang tu thempas?

    ReplyDelete
  33. http://www.youtube.com/watch?v=QzTVsekhIZ0 watch this link to know how the incident happens....

    ReplyDelete
  34. ajal dan takdir ketentuan Allah...tak perlu dipersoalkan perkara yg telah berlaku.

    ReplyDelete
  35. salam semua...itu cuma sparkling juice...bukan beer

    ReplyDelete
  36. sparkling xdela ltka dlm kuantiti sikit cmtu.liquor je slalu owg ltak cmtu...cm wine mnum dlm kuantiti cmni je..wallahualam..juz sedekahkan al fatihah saja..ape yg tjadi tu sume urusan tuhan..kte yg msih hidup amik sbg pngajaran n ingt mati ttp akn dtg..yg leh backup amal dan ibadat je,,,

    ReplyDelete
  37. bukn nk diaibkan , tpy just bg pengajran ! korunk tuh sbnarnye fikiran sempit .

    ReplyDelete
  38. gamabr ni kan hanya tujuan mengingatkan kita sesama islam..bkn utk mengaibkan..lgpun,hanya Allah yg tau nape n ape yg berlaku di dalam pesawat tu...dan segala yg blaku mesti ade sbb musababnyer..wallahualam..

    ReplyDelete
  39. Zamri KL takde ke kt sini?ingat kt penpatah je adew

    ReplyDelete
  40. Jangan gaduh2, jadikan pengajaran sudah lah. Al Fatihah buat mangsa Muslim.

    ReplyDelete
  41. klau bukan beer pun,ttp ada maksiat...
    perkara dilarang..
    tuhan bg cash la...

    ReplyDelete
  42. Al fatihah buat mereka yang beragama muslim. Ya Allah ampunilah dosa hamba-hamba mu yang lalai itu.. kasihanilah mereka.. Amin Ya Rabbal Alamin..

    ReplyDelete
  43. ntah....Ucapakan al-fatihah..korang gaduh2 mcm budak tak sekolah x ad guna...buang masa,,tenaga...hasil x ada

    ReplyDelete
  44. INDON BANGSA MELAYU TERANG2 MINUM ARAK..SUBAHANALLAH!

    ReplyDelete
  45. dah mcm sparkling juice je ... sal bnd ni pun nk gaduh ?? ekceli umo korg brape ek ?? asal aku budak2 pun bole pikir waras ..

    1 - kslsu ye nk wt iktibar, tutup la muke c mati dlu .. ( x mengaibkn c mati )
    2 - konfomkn dlu ade tulis terang2 BEER, baru tulis PESTA BEER. ni memandai je ..
    3 - boleh pulak gaduh ckp bia la mngaibkn org tp dpt pngajaran kt org lain .. adeii laa .. punyaaaaaaa byk cr len nk brdkwah .. mengaibkn c mati kire dakwah ka cekkk ?? law ni bpk, akak, sedara hampa, hampa hepi ka tgk ??
    4 - aku ni x smp g 22 umo, tp bole pikir sal bnd ni korg nk bermusuh .. amek yg buruk jdkn sempadan suda .. nk dibesar2kn pulak bnd "taik" cmni .. tu yahudi punye propaganda trg bndeANG, p laa hampa gaduh sana, ada gk pekdahhhh
    5 - tuan pnye blog x pasal2 dpt dosa skali .

    sekian .

    ReplyDelete
  46. Admin ni rasa2 xpnah naik kpal terbng kot..xtauk suasana,cara layanan pramugari/pramgara n menu pe sume lam kpl.b4 kuar artkl mcm ni kaji skit..sbab sume kapal pun sama..jgn ikut suka je..

    ReplyDelete
  47. Bismillah.
    yg pasti yg sebarkan ni x fikir aib manusia lain.
    setuju dgn beberapa pndapat, atleast kaburkanlah muka ke, mana2 bhgn aurat ker...
    sesungguhnya jika kita jaga aib org, Allah akan jaga aib kita.
    org x tau, jadi tahu satu dunia. MasyaAllah!
    cukup2 lah...
    andai benar mahu jadikan pengajaran pastikan maruah org terjaga. cuba yg dlm gambar tu adik admin ker?

    ReplyDelete
  48. itu sej mereka yg lalu.. x salah utk amik pengajaran tp jgn la smpai mengaibkn sbb ternyata gmbr itu mmpamerkn aurat...mgkin patut di 'post' tnpa gmbr.. huhu perasan tak?? korg semua berpecah hnya la kerana photo tu.. kalian bergaduh untuk menegakkn benang yg basah,,, mengutuk sesama sendiri.. tidakkah ia jg mnmbh dosa sendiri... ambil pengajaran dr perkara yg lalu agar x terjadi kt kita pula.. spakling atau wine atau bir, kite xle judge sbb bukan kite berada di situ... mgkin lbh baik kalu kite pkir bnde tu bkn yg haram... hope admin mgkin bole, edit post dgn mmbuang gmbr xsepatutnya :) salam ukhuwah kerana Allah...

    ReplyDelete
  49. xsalah post mcm ni....tp jgn laa diletakkan gambar...lg ramai yg tgk,lg terseksa mreka dlm kubur...admin spatutnya tau mnde ni...wlaupun niat nk bg pengajaran...tp bg ceita suda laa...xpyh laa gamba skali..tq...

    ReplyDelete
  50. Wain la...Not Bir ok

    ReplyDelete
  51. Wine or bir is not the same? Both contains alcohol la..idiot. How do u know..those are bir n how do u know that those are sparkling? Just tell me clever boy.

    ReplyDelete
  52. BODOH!! MEMANG BERFIKIRAN KOLOT..

    ReplyDelete
  53. Adalah xdak adil untk kita membuat andaian atau tuduhan tanpa mangsa dpt mnjawab apa yg d tuduhi.kita xdak thu pkara sebenar yg blaku.

    ReplyDelete
  54. apa kata kita sama2 berikan doa kepada mereka2 yang terkorban ini, kita tdak tau apa sebenarnya yang berlaku, yang tahu cuma tuhan saja........... sedangkan binatang pun tdak mengaibkan sesama mereka bila sudah mati, jadi pendapat saya manusia yang mengaibkan manusia yang sudah mati ini sikapnya lebih teruk daripada BINATANG!

    sekain terima kasih..........

    ReplyDelete