Thursday 13 December 2012

Filled Under:

Babak Dipotong Dari Filem Sumpah Orang Minyak


POTONG!

Babak ini sudah dipotong dari filem Sumpahan Orang Minyak kerana ianya tidak lagi syaria compliant. Agak malang sebuah filem klasik P Ramlee ini dipotong sesuka hati. Jadi silalah cari yang original cut dan bukan edisi potong suka hati bapak dia yang jelas merosakkan sebuah karya klasik.



Sumber




15 comments:

  1. wajarla kena cut...biarkan hanya lakonan
    . Jelas tampak tak sopan perlakuan sedemikian

    kehormatan islam perlu dijaga..

    ReplyDelete
  2. awat depa cut babak nieh?

    ReplyDelete
  3. Babak ini menyentuh tentang persoalan agama dan adat resam orang melayu..wajar dipotong bukan kerana mahu merosakkan babak cerita ttp mengelak dari berlaku sebarang kontroversi.. kita bukan indonesia yg bersikap liberal dalam filem mereka.. mereka bebas untuk berbicara tentang mempersoalkan ciptaan Allah ttp di Malaysia, perkara tersebut perlu dielakkan dari menerima kecaman pelbagai pihak..apa pun, biarlah Allayarham tenang disana.. Al Fatihah utk seniman agung P, Ramlee..

    -Reds-

    ReplyDelete
  4. Merosakkan karya klasik ok lagi dari merosak kan akhlak org islam..admin pun bengong la boh la tajuk yg semengah sikit..

    ReplyDelete
  5. x payah nak komen banyak. memang wajar dan wajib dipotong pun. terang2 ada unsur kekufuran, walaupun dalam lakonan. Syabas kepada pihak yang terlibat. Al islam ya' lu wala yu' la 'alaih..

    ReplyDelete
  6. penulis x sharusnya brkata sbgitu...wajarlah dipotong babak sebegitu..lain kali sebelum tulis sesuatu fikir dahulu dikhuatiri akan merosakkan akidah...peringatan bersama

    ReplyDelete
  7. ak dok tngok komen kat youtube ja...haih..mcm2

    ReplyDelete
  8. kenapa xblh play nih..aduhh..baru nak nengok...

    ReplyDelete
  9. cmner nak komen niee....tak nmpak apa pung!!adoiyaii..

    ReplyDelete
  10. bangang jugak admin ni..ko tak bleh pikir ke sensitiviti umat islam kat malaysia ni..memang wajar la kena potong,kan nampak sangat kurang sopan bila sepak batu nisan(walaupun tu palsu)..pastu persoalkan ciptaan Allah lagi,,apa2 pun tabik buat Allahyarham TS P.RAMLEE sebab buat cerita unsur nasihat camni..semoga beliau ditempatkan dalam kalangan orang beriman disisiNya-AL-FATIHAH

    ReplyDelete
  11. babak ni ada pengajaran..bila manusia hilang pedoman dan kepercayaan pada agama..

    ReplyDelete
  12. org bodoh je boleh terpesong cam korang yg komen

    ReplyDelete
  13. babak rogol dengan romen je yang banyak pengajaran..

    ReplyDelete