Wednesday 26 December 2012

Filled Under:

Wang kertas RM1 unik bernilai RM600

TAMPIN – Seorang pekerja Majlis Daerah Tampin (MDT) tidak menyangka duit RM1 yang diperolehnya hasil jual beli sebelum ini mempunyai keunikannya yang tersendiri apabila cetakan BNM 1 timbul di bahagian tengah gambar Yang Dipertuan Agong.

Pekerja berkenaan, Mohd Amir Sheir Zuman, 25, berkata, keunikan wang itu hanya disedarinya apabiladia ingin membuat bayaran ketika membeli nasi lemak tiga minggu lalu dan dia terus menyimpan kembali wang berkenaan.

Menurutnya, sebaik tiba di tempat kerja, dia membelek kembali wang berkenaan dan menunjukkan kepada rakannya yang lain bagi membolehkan mereka mengesan keunikan duit berkenaan.

“Selain cetakan BNM 1 yang timbul, wang kertas ini juga lebih kecil saiznya berbanding wang RM1 biasa.

“Bagaimanapun, ada juga yang menyatakan kemungkinan duit ini merupakan cetakan pertama RM1 lama ataupun cetakan terakhir sehingga menyebabkan BNM 1 berkenaan timbul berbanding duit kertas lain,” katanya ketika ditemui di Taman Rekreasi Tampin, dekat sini, kelmarin.

Sementara itu, Mohd Amir berkata, walaupun hanya RM1, ada seorang lelaki pernah menyatakan hasrat mahu membeli wang kertas itu dengan harga RM600 kerana ingin menggunakan duit berkenaan bagi tujuan perubatan.

Menurutnya, buat masa ini dia tidak membuat sebarang keputusan untuk menjual wang kertas berkenaan, bagaimanapun, dia tidak menolak sekiranya ada individu yang dapat menjelaskan sebab keunikan duit berkenaan dan menawarkan harga yang munasabah kepadanya.




64 comments:

  1. Wah unik duit dia tu..klau aq lelong jek dengan harga tinggi. pengumpul duit unik mesti nak beli ni..

    WTF : Wanita Seksi Diraba

    ReplyDelete
  2. tetap jgk singgit wahahahh

    ReplyDelete
  3. perubatan?guna duit tu?syirik

    ReplyDelete
    Replies
    1. berubat guna jin dan seumpamanya jer yg syirik. kalau guna duit, ubat, lintah, x-ray, dll tak syirik.. hehehe.. :p

      Delete
  4. Check2 duit rupanya aku ada 2 keping duit mcm nie...hehehe

    ReplyDelete
  5. Uiksss....unik tu...mesti akan naik lagi nilai duit tu nnti..:)

    ReplyDelete
  6. 600? murah sangat tuuu....

    ReplyDelete
  7. memang ada harga....600 tu murah sangat la tu

    ReplyDelete
  8. bukan untuk perubatan tapi untuk tarik duit sebab duit ada keunikkan ni selalunya ada harganya yang sebenar

    ReplyDelete
    Replies
    1. hang tau jga wah tarik2 duit ah...bgus2..

      Delete
  9. Wang palsu tu..

    ReplyDelete
  10. la....aq ade tp yg rm10 ringt nyer............

    ReplyDelete
  11. x da yg unik..nilai tetap sama..x da yg bbeza,.cuma owg yg dpt duit 2 kira bnasip baik je. . . .

    ReplyDelete
  12. mai mai beli seringgit beli seringgit lelong lelong wakakaka!

    ReplyDelete
  13. waa..tampin...SAYE DDUK TAMPIN gak..hhaha

    ReplyDelete
  14. Maybe duit palsu, pastu orang kata duit unik la ape la...
    Who know?

    ReplyDelete
  15. apa la yg pelik sgt,ntah a ngkorang ni....tak paham aku. kalu duit tu tiga segi ke... bentuk bintang ke... pelik la jgk.

    ReplyDelete
  16. Sah duit palsu ler.. Hahaha.. Pegi bank sahkan dulu sblom buat statement syok sndri...

    ReplyDelete
  17. Duit seringgit tu bernombor siri dgn pangkalnya huruf AG. Semua duit seringgit bersiri ini berciri yg sama. So takde yg uniknya pada duit tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada 8 biji diut syling 50 cen belah tengah2..ada juga org nak kabarnya utk tujuan berubatan..tapu belum terbukti kesyahihanya

      Delete
  18. Jual Kat aku 5k.. Ada buyer ni..

    ReplyDelete
  19. Saya ada duit syiling yasin keris bersilang n 2 org tua tengah bertongkat minat untuk beli pm saya harga boleh dirunding

    ReplyDelete
  20. Saya ada duit syiling yasin berminat pm saya harga bleh dirunding

    ReplyDelete
  21. pelik tapi same je

    ReplyDelete
  22. 600 ble la......50% is better then 100% nothing,,,hahahhaha...org tamak slalu rugi

    ReplyDelete
  23. sy pn ade wang kertas mcm ni tp rm10...

    ReplyDelete
  24. Sayo pun ado tp xde nk ckp pape punn nilai ttp singgitt

    ReplyDelete
  25. SY PN ADE WANG KERTAS MCM NI TP RM10...

    ReplyDelete
  26. Komli ni menyibuk je....aku nak baca pon payah!

    ReplyDelete
  27. perubatan macam bg bomoh ja.....kikiki

    ReplyDelete
  28. halamak aku ade je timbul BN kat tepi tu..apa la yang unik sangat

    ReplyDelete
  29. unik skli pon, tetap itu ciptaan manusia... bkn turun dr langit... duit tu blh d cetak lagi kot.... law aku ade duit tu kalau ade yg nak beli aku jual jer lh.. xde pape keistimewaan pon... -_-!

    ReplyDelete
  30. Lolz,aq adew 10 duit mcm tuh

    ReplyDelete
  31. boleh guna utk tujuan perubatan...utk sakit kepala,buat beli panadol.

    ReplyDelete
  32. palsu kot...cek balik dengan bank

    ReplyDelete
  33. unik..unikk.. sekali duit palsu.. hahaha.. kalau palsu rm1 pon x sampai nilainye.. kahkah

    ReplyDelete
  34. lpas ni bnm akan buat duit yg unik2 utg org malaysia ni tmbh gila duit haha

    ReplyDelete
  35. lpas ni bnm bt bnyk2 duit yg plik2 spaya org malaysia tmbh gila duit!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  36. erm.. saya pun ada satu duit tu... tapi nampak huruf BN jer..

    ReplyDelete
  37. Tak ada apa yang pelik tentang duit tu.

    ReplyDelete
  38. beli n. lermak campur ayam pun x lepas.. piiirahhhh

    ReplyDelete
  39. gile..ntah pape..duit syiling aku lagi unik.sume tulisan timbul2..lol.

    ReplyDelete
  40. tak pernah lagi dapat duit ni.. cuma pernah dapat duit seringgit number siri nye 88888888 tapi tah mana prginya sebab dah guna duit u,, huhu

    KLIK SINI ADA GAMBAR PERNIKAHAN APEK DAN LEUNIEY

    ReplyDelete
  41. 600 tu tak munasabah ke..
    ni le manusia kalau tak die sndiri pn dh gne kan..
    org dh twar 6oo tk nk..
    ke tkde pn yg nk beli ni..
    auta lebih..

    ReplyDelete
  42. aku ad 6 keping duit mcm ni,sape nak boleh fon aku...aku jual murah2 je.....

    ReplyDelete
  43. aku ade jgk dlu...org tua2 kata klu kte tenung lme2 duit tu bleh bertukar jd ultramen

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha ayat macam gampang...hhahahaha

      Delete
    2. hahahaha ayat macam gampang..hahahaha

      Delete
  44. Aku pernah jual duit seringgit degn jualan rm10. cuba2 je.. ada plak org nk beli.. xde pun keunikkn duit tu..

    ReplyDelete
  45. Duit palsu la tu..

    ReplyDelete
  46. saya ada duit ni.... kat mana nak tukar

    ReplyDelete